Ce este SEO tehnic

Ce este SEO tehnic?

Prin SEO tehnic intelegem: orice actiune tehnica efectuata asupra unui site sau pagini web cu intentia de a imbunatati rezultatele cautarii online.

SEO tehnic include crawling, indexare si redare in modelul “crawl -> index -> rank”. La un nivel mai inalt de optimizare, trebuie sa poti sa raspunzi la urmatoarele intrebari:

  • Pot robotii motoarelor de cautare sa iti gaseasca si sa analizeze site-ul? (include subiecte cum ar fi Crawl-abilitatea, codurile de Status, Sitemaps, Arhitectura Informationala, fisierul robots.txt, etc)
  • Pot robotii motoarelor de cautare sa iti indexeze pagina? (include Tag-uri Meta robots, Indexabilitate)
  • Pot robotii motoarelor de cautare sa interpreteze (render / rendering) pagina ta? (include JavaScript, DOM, timpul de incarcare a paginii – Pagespeed)?
  • Pot intelege robotii continutul paginii tale? (include date structurate – Schema.org, HTML, accesibilitate)
  • Trimiti semnale corecte motoarelor de cautare pentru a se ocupa de clasificarea continutului? (de exemplu, etichete canonice pentru continut duplicat/paginat, gestionarea paginarii)
  • Merita pagina sa fie clasificata? (include: Relevanta continutului, Autoritatea Site-ului, HTTPS prin certificate SSL, experienta utilizatorului – UX, adaptabilitatea la dispozitivele mobile, Latenta site-ului).

SEO tehnic se refera la imbunatatirea aspectelor tehnice ale unui site web pentru a ajuta cresterea pozitiei sale in rezultatele motoarelor de cautare. Optimizarea tehnica consta in primul rand in a face site-ul web mai rapid, mai usor de explorat si de inteles de catre motoarele de cautare si vizitatori.

De ce este important SEO tehnic?

SEO a inclus intotdeauna o anume doza de tehnologie. Cu toate acestea, in ultimii 6-8 ani, SEO tehnic a devenit o adevarata specializare, alaturi de continutul online (marketing) si crearea/consolidarea de linkuri (link building).

Cresterea in domeniul SEO tehnic este rezultatul a trei tendinze:

  1. Lupta inca in curs de desfasurare a Google impotriva spam-ului de Backlinks si a crearii de link-uri “exagerate”.
  2. Progresul rapid al algoritmului Google.
  3. Gradul ridicat de dezvoltare a site-urilor web.

Care sunt caracteristicile unui site optimizat din punct de vedere tehnic?

SEO tehnic este partea de optimizare SEO on-page care se concentreaza pe imbunatatirea elementelor tehnice ale site-ului tau web pentru o clasificare mai buna.
Google si alte motoare de cautare doresc sa ofere utilizatorilor cele mai bune rezultate posibile pentru solicitarile lor de cautare.
Prin urmare, robotii Google cerceteaza si clasifica site-urile web pe baza unei varietati de factori. Unii factori se bazeaza pe experienta utilizatorului, cum ar fi viteza de incarcare a paginii. Alti factori ajuta robotii motoarelor de cautare sa inteleaga continutul paginii tale web prin date structurate. Asadar, prin imbunatatirea aspectelor tehnice, poti ajuta motoarele de cautare sa crawleze si sa inteleaga site-ul.

1. Este rapid

In prezent, paginile web trebuie sa se incarce rapid. Oamenii sunt nerabdatori si nu vor sa astepte mai mult de 2-3 secunde ca o pagina sa web se deschida. Inca din anul 2017, cercetarile si studiile au aratat ca aproximativ 54% dintre vizitatorii site-urilor mobile vor parasi site-ul daca o pagina web nu se incarca in trei secunde. Iar tendinta nu a disparut – studiile din 2022 sugereaza ca ratele de conversie in e-Commerce scad cu aproximativ 0,37% pentru fiecare secunda in plus necesara pentru incarcarea unei pagini. Asadar, daca site-ul tau este lent, oamenii se simt frustrati si se indreapta catre un alt site.

“Suntem din ce in ce mai nerabdatori si nu vrem sa asteptam ca o pagina sa se deschida.”

Christian @ SeoStar

Google stie ca paginile web lente ofera o experienta mai putin optimala. Prin urmare, prefera paginile web care se incarca rapid. Astfel, o pagina web lenta va fi clasata mai jos in rezultatele cautarii in comparatie cu o pagina web rapida, ceea ce duce la un trafic si mai mic. Din 2021, experienta utilizatorilor pe o paginia web (cat de rapida este o pagina web pentru oameni) a devenit in mod oficial un factor de clasificare pentru Google. Asadar, optimizarea tehnica SEO a site-ului pentru a avea pagini care se incarca suficient de repede este acum mai importanta decat oricand.

2. Este securizat si conexiunea este sigura

Un site web optimizat din punct de vedere tehnic este un site web sigur. Un site sigur pentru utilizatorii sai ce poate sa garanteze confidentialitatea datelor este o cerinta fundamentala in zilele noastre. Exista multe lucruri pe care le poti face pentru ca site-ul tau sa fie sigur, dar unul dintre cele mai importante lucruri este implementarea “HTTPS” .

Poti verifica cu usurinta daca site-ul tau este HTTPS in majoritatea browserelor. In partea stanga a barei de navigare a browserului taz vei vedea un lacat, daca site-ul tau este securizat printr-un protocol sigur. Daca vezi cuvintele “not secure” (nu este sigur), atunci ai ceva de de facut!

3. Este usor de parcurs de motoarele de cautare

Motoarele de cautare folosesc roboti pentru a cerceta sau analiza site-ul tau web. Robotii urmaresc link-urile pentru a descoperi continutul de pe site-ul tau. O structura excelenta de link-uri interne se va asigura ca acestia vor intelege care este cel mai important continut de pe site-ul tau.

Exista insa mai multe modalitati de a ghida robotii Google pe site-ul tau. Poti de exemplu, sa ii impiedici sa acceseze un anumit continut daca nu doresti ca ei sa ajunga si sa indexeze o anumita pagina sau legatura web. De asemenea, ii poti lasa sa cerceteze o pagina, dar le poti spune sa nu afiseze aceasta pagina in rezultatele cautarii sau sa nu urmeze link-urile de pe acea pagina.

Fisierul Robots.txt
Poti sa le dai robotilor indicatii despre cum sa se deplaseze pe site-ul tau utilizand fisierul robots.txt. Acest fisier este un instrument puternic, care trebuie manevrat cu atentie. Dupa cum am mentionat la inceput, o mica greseala ar putea impiedica robotii sa navigheze (parti importante din) site-ul tau. Unii Webmasteri blocheaza neintentionat fisierele CSS si JS ale site-ului lor in fisierul robots.txt. Aceste fisiere contin coduri care indica browserelor cum ar trebui sa arate si cum functioneaza site-ul tau. Daca aceste fisiere sunt blocate, motoarele de cautare nu pot determina daca site-ul tau functioneaza corect.

Eticheta meta robots
Meta tag-ul robots este o parte a codului pe care nu o vei vedea pe pagina in calitate de vizitator. Se afla in codul sursa, in asa-numita sectiune head a unei pagini. Robotii citesc aceasta sectiune atunci cand gasesc o pagina. Acolo vor descoperi informatii despre ceea ce vor gasi pe pagina sau despre ceea ce trebuie sa faca cu acele informatii.

Daca doresti ca robotii motoarelor de cautare sa acceseze o pagina, dar sa o tina departe de rezultatele cautarii dintr-un anumit motiv, le poti spune acest lucru cu metaeticheta robots. De asemenea, cu metaeticheta robots, poti indica robotii sa parcurga o pagina, dar sa nu urmareasca linkurile de pe pagina.

4. Nu incurca sau deruteaza motoarele de cautare prin continut duplicat

Daca ai acelasi continut pe mai multe pagini ale site-ului tau – sau chiar pe alte site-uri – motoarele de cautare ar putea fi derutate. Daca mai multe pagini prezinta acelasi continut, pe care dintre ele ar trebui sa le clasifice cel mai bine? Ca urmare, acestea acorda tuturor paginilor cu acelasi continut o clasificare inferioara.

Din pacate, s-ar putea sa ai probleme de continut duplicat chiar fara sa stii. Din motive tehnice, diferite URL-uri pot afisa acelasi continut, de exemplu pe versiunea site-ului cu sau fara www, versiunea http:// sau https://. Pentru un vizitator, acest lucru nu face nicio diferenta, dar pentru un motor de cautare da; acesta va vedea acelasi continut pe URL-uri diferite.

Din fericire, exista o solutie tehnica la aceasta problema. Cu ajutorul asa-numitului element de legatura canonica, poti indica pagina originala – sau pagina pe care doresti sa o clasifici in motoarele de cautare.

5. Are date structurate

Datele structurate ajuta motoarele de cautare sa inteleaga mai bine site-ul tau web, continutul sau chiar afacerea ta. Cu ajutorul datelor structurate poti preciza motoarelor de cautare de exemplu ce fel de produs vinzi sau ce retete de gatit pot gasi pe site. In plus, ai posibilitatea de a oferi tot felul de detalii despre acele produse sau retete.

Exista un format fix (descris pe Schema.org) in care trebuie sa furnizezi aceste informatii, astfel incat motoarele de cautare sa le poata gasi si intelege cu usurinta, ajutand in acelasi timp sa plaseze continutul text, foto si video intr-o imagine mai ampla.

Implementarea datelor structurate iti ofera mai mult decat o buna intelegere a continului web din partea motoarelor de cautare. De asemenea, va face continutul eligibil pentru rezultate complexe (Rich Snippets); acele rezultate stralucitoare cu stelute sau detalii care ies in evidenta in rezultatele cautarii.

6. Are un sitemap XML

Pe scurt, un sitemap XML este o lista cu toate paginile site-ului tau. Aceasta serveste ca o foaie de parcurs pentru motoarele de cautare pe site-ul tau. Cu ajutorul acesteia, te asiguri ca motoarele de cautare nu vor rata niciun continut important de pe site-ul tau web. Harta site-ului XML este adesea clasificata in postari, pagini, etichete, arhiva sau alte tipuri de postari personalizate si include numarul de imagini si data ultimei modificari pentru fiecare pagina.

7. Nu are (prea multe) linkuri moarte

Am vorbit despre faptul ca site-urile lente sunt frustrante. Ceea ce ar putea fi chiar mai enervant pentru vizitatori decat o pagina lenta, este sa aterizeze o pagina care nu exista deloc. Daca un link duce la o pagina inexistenta de pe site-ul tau, vizitatorii vor intalni o pagina cu eroarea 404.

In plus, nici motoarelor de cautare nu le plac paginile de eroare. Acestea tind sa gaseasca chiar mai multe linkuri inchise sau inactive decat vizitatorii, deoarece urmaresc fiecare link pe care il intalnesc pe www, chiar daca este ascuns.

Din nefericire, majoritatea site-urilor au (cel putin cateva) linkuri moarte, deoarece un site web este o lucrare in continua desfasurare: oamenii fac lucruri dar si strica lucruri. Dar exista instrumente care te pot ajuta sa refaci linkurile moarte de pe site-ul tau.
Pentru a preveni legaturile moarte inutile, ar trebui sa redirectionezi intotdeauna URL-ul unei pagini atunci cand o stergi sau o muti. Ideal ar fi sa o redirectionezi catre o pagina noua care va inlocui vechea pagina.

SEO Tehnic - rezultate optimizare web.dev/measure
SEO Tehnic – rezultate optimizare web.dev/measure

Testeaza acum online site-ul tau intr-un mediu controlat asemanator cu un laborator SEO: https://web.dev/measure/

Deci, iata pe scurt ce inseamna SEO tehnic si care sunt caracteristicile importante pentru optimizarea tehnica a unui site web. Stiu, este deja destul de multa informatie ce trebuie procesata, desi am incercat aici  doar sa schitez pe scurt o mica parte. Mai sunt atat de multe de spus despre partea tehnica a SEO, de aceea te invit sa citesti mai departe blogul Seo Star.

Cat costa un serviciu de optimizare SEO tehnic?

Costul unui serviciu de optimizare SEO tehnic poate varia de la cateva zeci de euro la cateva sute sau chiar mii de euro pe luna. Este important sa colaborezi cu o agentie sau un consultant SEO de renume si cu experienta, care iti poate oferi o estimare detaliata pe baza nevoilor si obiectivelor tale specifice. Sa presupunem ca detii un site web bazat pe platforma CMS WordPress. Site-ul tau are 15 pagini, undeva la 40 de imagini si foloseste un template "light" pentru design-ul tau. Un specialist SEO tehnic va avea nevoie de 4-5 ore pentru o analiza a site-ului, optimizarea tehnica a hostingului folosit (de exemplu prin optimizarea modulelor folosite, ale fisierelor PHP, baza de date MySQL sau .htaccess, etc), optimizarea imaginilor si ale fisierelor folosite de WordPress (html, java si css). Tinand cont ca acest serviciu va fi facturat doar o singura data, iar un tehnician SEO bun va taxa un minim de 15€/ora, atunci trebuie sa calculati un buget de minim 60€ pentru inceput.

Asadar, cei trei factori importanti care pot afecta costul serviciilor SEO tehnice se numara:

  1. Dimensiunea si complexitatea site-ului web: Un site web mai mare si mai complex poate necesita mai mult timp si resurse pentru optimizare, ceea ce poate creste costul serviciilor SEO tehnice.
  2. Nivelul de expertiza solicitat: Unele sarcini de SEO tehnic pot necesita cunostinte si o expertiza mult mai specializata, cum ar fi arhitectura site-ului web sau configurarea serverului.
  3. Nevoile specifice ale site-ului: In functie de problemele tehnice specifice ale site-ului web, costul serviciilor poate varia. De exemplu, un site web care necesita o optimizare extinsa a codului poate costa mai mult decat un site web care necesita doar o optimizare de baza pe pagina.
Cum poti gasi un manager SEO tehnic bun?

SEO tehnic este un domeniu de specializare avansat, asa ca este foarte important sa gasesti un consultant sau o agentie care are specialisti certificati si cu experienta in problemele tehnice speciale pe care vrei sa le abordezi. De asemenea, cauta specialisti SEO care au lucrat cu site-uri web ce folosesc platforme similare cu cel folosit de site-ul tau. De exemplu, daca tu vinzi produse online folosind WordPress si plugin-ul WooCommerce, o agentie SEO specializata pe Magento sau Shopware 6, nu cred ca te va ajuta foarte mult.

Sa gasesti un manager SEO tehnic bun poate fi o mica provocare, dar exista cativa pasi pe care ii poti face pentru a te ajuta sa identifici consultantul SEO potrivit pentru tine si afacerea ta:

  1. Cauta candidati cu experienta in domeniu: SEO tehnic este un domeniu de specializare, asadar este important sa gasesti un consultant care are experienta in problemele tehnice specifice pe care trebuie sa le abordezi. Cauta persoane care au lucrat cu site-uri web similare cu al tau sau care au experienta cu instrumentele si platformele pe care le folosesti.
  2. Verifica certificatele: Desi certificarile nu sunt obligatorii pentru specialistii in SEO tehnic, acestea pot fi un bun indiciu al faptului ca un consultant are cunostintele si experienta de care ai nevoie. Cauta candidati care au obtinut certificate de la companii de renume precum Google, SEMrush sau Moz.
  3. Cereti referinte: Inainte de a angaja un manager SEO tehnic, solicita referinte de la clienti sau angajatori anteriori. Acest lucru iti poate oferi o perspectiva asupra eticii de lucru a candidatului, a abilitatilor de comunicare si a capacitatii de a obtine rezultate.
  4. Evaluarea abilitatilor lor de rezolvare a problemelor:Managerii de SEO tehnic trebuie sa fie capabili sa identifice si sa rezolve probleme tehnice unice si complexe. In timpul procesului de examinare, solicitati candidatilor sa descrie cum ar aborda o problema sau o chestiune tehnica specifica.
  5. Cauta competentele de comunicare si colaborare:: Managerii de SEO tehnic lucreaza adesea in stransa colaborare cu alte departamente din cadrul unei companii, cum ar fi marketingul de continut sau dezvoltarea web. Cauta persoane care au abilitati puternice de comunicare si colaborare si care pot lucra eficient cu echipe interfunctionale.

Urmand acesti pasi, te poti asigura ca gasesti un manager SEO tehnic care are cunostintele, abilitatile si experienta de care ai nevoie pentru a-ti optimiza site-ul web pentru motoarele de cautare.

Vrei sa aflii mai multe despre SEO?

Afla toate noutatile din domeniul marketingului digital, cele mai bune tehnici si strategii SEO pentru afacerea ta. Te voi tine la curent cu informatii actuale despre:

Cursuri SEO gratuite
Cele mai bune sfaturi SEO
Strategii de Marketing local
Metode de crestere a unei afaceri mici
Structura site-ului web si legaturile interne
Optimizarea SEO pentru Bloggeri sau Influenceri
Instrumente pentru cercetarea cuvintelor cheie si analize SEO

Inscrie-te acum gratuit in Newsletter-ul meu informativ!

Subscription Form

Iti multumesc ca imi citesti blogul. Voi prezenta in curand mai mult continut despre SEO, despre rezultatele si puterea sa uimitoare! Daca esti interesat de SEO sau daca ai alte intrebari pentru mine, nu ezita sa le scrii aici in comentarii.

Vizualizari: 687
Christian SeoStar - Optimizare SEO

Succesul pe Google vine prin optimizare SEO pe termen lung.
Vorbesc din propria experienta si din exemplul meu, prin modul in care mi-am construit si dezvoltat cariera profesionala.
Sunt un expert SEO, cu o pasiune pentru a impartasi idei inovatoare si solutii practice pentru web si marketing digital. Cred ca internetul nu ar fi fost ceea ce este astazi, fara motoarele de cautare si toate domeniile SEO.

Voi prezenta in curand pe Blogul SeoStar.ro mai mult continut despre SEO, despre rezultatele si puterea sa uimitoare si in general despre ce este SEO!

Daca esti incepator in domeniul SEO, iti recomand cu tarie sa te inscrii la cursul pe care il ofer gratuit. Am scris de asemenea si despre cursurile SEO pe care le recomand.

Daca esti interesat de optimizarea SEO sau daca ai alte intrebari pentru mine, nu ezita sa ma contactezi.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *